2024 – rok smartfonów?

W obecnej rywalizacji liderów branży produkcji układów scalonych pojawiają się coraz intensywniejsze spekulacje, sugerujące, że możliwości smartfonów wkrótce mogą dorównać tradycyjnej dominacji laptopów.

Firmy AMD, Intel i Qualcomm skupiają się na opracowywaniu technologii, która sprawi, że chip M3 firmy Apple będzie uznany za przestarzały, jednocześnie w pełni wykorzystując sztuczną inteligencję i zwiększając żywotność baterii.

Plotki sugerują nawet, że Nvidia dąży do stworzenia rozwiązania opartego na architekturze Arm. To motywacja częściowo tłumaczy nieudaną próbę zakupu przez Nvidię firmy Arm, która od tego czasu sama stała się spółką notowaną na giełdzie. Zwycięzca w tym pojedynku w 2024 roku będzie musiał bronić się przed wzrostem popularności smartfonów, co z kolei sprzyjać będzie Qualcommowi i Lenovo. Apple natomiast będzie starać się temu przeciwstawiać, gdyż zależy mu na tym, aby ludzie kupowali oba produkty.

Intel

Intel natomiast skutecznie odbudowuje się po błędach minionego dziesięciolecia. Jest to producent renomowany, więc praktycznie wystarczy mu być wystarczająco dobrym.

Wyzwanie dla innych producentów polega na przekonaniu potencjalnych klientów, że Intel jednak nie jest wystarczająco dobry, ale to może okazać się zadaniem zaskakująco trudnym. Obrona Intela będzie w dużej mierze zależała od jego części Lunar Lake, która, przynajmniej na papierze, jest równie potężna co nadchodzące produkty AMD i jednocześnie równie efektywna co to, co Qualcomm ma do zaoferowania.

Jednak Intel zmaga się z kilkoma problemami. Od wojny w Izraelu, gdzie znajduje się jedna z największych fabryk Intela, po skutki zwolnień i obniżek płac, firma ta ma więcej kłopotów niż konkurencja, co może wpłynąć na wdrożenie planów w terminie.

AMD

AMD to przede wszystkim świetna realizacja planów.

Jako firma skoncentrowana na komputerach osobistych, AMD nadal odnosi sukcesy i zwiększa udziały w rynku. Procesory AMD Ryzen 8000 z architekturą Zen 5 prawdopodobnie przewyższą wydajnością układy Lunar Lake Intela. Warto jednak pamiętać, że Intel musi jedynie być wystarczająco dobry, co oznacza, że AMD musi osiągnąć wydajność na tyle wysoką, aby przekonać nabywców do przesiadki na produkty AMD.

Klienci już korzystający z rozwiązań AMD prawdopodobnie pozostaną wierni firmie, ale dla osiągnięcia wzrostu na rynku AMD stawia przed sobą wyjątkowo wysoką poprzeczkę. Konieczne jest przeprowadzenie znaczącej kampanii reklamowej, aby skłonić ludzi do rezygnacji z produktów Intela na rzecz AMD. Warto zauważyć, że utrzymanie obecnych klientów AMD nie stanowi większego problemu, ale osiągnięcie wzrostu na rynku wymagać będzie wysiłku. Konieczność stworzenia nie tylko technologicznie zaawansowanego, ale także atrakcyjnego wizerunkowo produktu, a także przeprowadzenie skutecznej kampanii reklamowej, to wyzwania, z którymi AMD może się borykać. Nawet jeśli produkty AMD znacząco przewyższają wydajnością rozwiązania Intela, firma ta musi zmierzyć się z koniecznością przełamania silnej więzi wielu klientów z marką Intel, co nie zawsze jest łatwe.

Qualcomm

Procesor Snapdragon X Elite firmy Qualcomm stanowi rewelacyjne nowe rozwiązanie, jednak nie opiera się on na architekturze x86, lecz na architekturze Arm. Ze względu na tę architekturę, procesor musi działać przy użyciu emulacji x86, co może wpłynąć na subiektywne odczucie użytkownika dotyczące wydajności. Taka wymagana emulacja stanowi znacznie większe wyzwanie niż to, z jakim musi zmierzyć się AMD.

Chociaż dane dotyczące żywotności baterii i wydajności sztucznej inteligencji dla Snapdragon X Elite wyglądają imponująco na papierze, mogą okazać się niewystarczające do przebicia się na rynek, który obecnie dominuje standard x86. Qualcomm jest silniej uzależniony od wsparcia Microsoftu niż AMD, więc sukces tego rozwiązania będzie ściśle związany z poparciem ze strony Microsoftu i działaniami marketingowymi Qualcomm.

Jeśli chodzi o marketing, Qualcomm zazwyczaj polega na swoich partnerach OEM w kwestii promocji, co wydaje się skuteczne w przypadku smartfonów, ale nie przynosiło rezultatów w przypadku komputerów osobistych przez wiele lat.

Qualcomm miałby większe szanse, gdyby podjął bardziej konkurencyjne podejście i zaatakował poprzez smartfony. Żaden z konkurentów Qualcomma na rynku komputerów osobistych nie posiada mocnej pozycji w segmencie smartfonów. W związku z tym taka strategia mogłaby okazać się bardziej skuteczna dla firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *